In gesprek met Robin van Studio Bloei

In gesprek met Robin van Studio Bloei
4 februari 2020 Het Zeeplokaal

In gesprek met Robin van Studio Bloei

Dat we van handgemaakte, lokale producten houden zal je inmiddels niet meer verrassen. We zijn dan ook heel blij met de zeephouders van Studio Bloei. Deze zijn nu verkrijgbaar in de webshop. 

Robin, het gezicht achter Studio Bloei, kwam op bezoek bij het Zeeplokaal. Het is altijd leuk om andere ondernemers te spreken. Al helemaal wanneer er zoveel raakvlakken zijn in het maakproces. Wist je dat keramiek, net als zeep, een heel langzaam product is om te maken? Het is behoorlijk arbeidsintensief. We houden van dit mooie ambacht!

Toen Robin twee jaar terug in de kinderopvang werkte, had ze het gevoel iets te missen.

Ze verkocht haar huis en gebruikte de winst om uit te zoeken wat ze wilde doen. Ze schreef zich in voor een keramiek cursus en het was “love at first clay” zoals ze zelf zegt. Een groot teken van zelfliefde, om jezelf de tijd te gunnen om uit te zoeken waar je echt gelukkig van wordt. 

Vrij snel daarna ontstond Studio Bloei. Het huisje in haar achtertuin is ingericht als studio. Fun fact: het is een ruimte van twee bij drie meter. 

Robin van Studio Bloei Keramiek Atelier  Zeepschaaltje soft blush studio bloei

Wij zijn heel benieuwd hoe het proces van klei tot schaaltje eruitziet. Hoe ga je te werk?

‘’Ik werk op basis van wat ik binnenkrijg aan orders. Dat bepaalt grotendeels waar ik mee bezig ben. Ik maak de schaaltjes met de hand en andere producten zoals mokken en borden met de draaischijf.

Het maken van keramiek is een langzaam proces. Klei moet eerst drogen. Dan rol ik het uit. Dan moet het weer drogen. Dit doe ik dan ’s ochtends als eerste. 

Na de lunch kan ik dan weer verder, dan heeft het voldoende kunnen drogen. Met een mal snijd ik de vormen uit de klei. In dit geval de regenboog schaaltjes. Met een sponsje werk ik de randjes af. Ik heb een tool waarmee ik de regenboog vormen in de klei maak. Met de hand vorm ik het tot de uiteindelijke vorm. 

Vervolgens wacht ik tot de schaaltjes voldoende droog zijn. In de zomer is dit een paar dagen en in de winter kan dit wel een week zijn. Ik ben de schaaltjes continu aan het controleren: is het niet te nat? Is het klaar voor de volgende stap? Zodra de klei vormen droog genoeg zijn worden ze voor de eerste keer in de oven gebakken. Dit heet biscuit bakken. In deze fase wordt klei steen. 

Daarna is het nog het een beetje poreus. Ik ga dan aan de slag met het glazuur. Glazuur trekt goed in doordat het nog een beetje poreus is. Soms meng ik het een en ander qua kleuren. Dan komen we aan bij de laatste fase: de schaaltjes gaan voor de tweede keer in de oven met een temperatuur van wel 1200 graden (!). Op deze temperatuur worden de ijzerdeeltjes in het glazuur zichtbaar, dat zijn de spikkeltjes die je in het glazuur ziet. 

De oven gaat in twaalf uur naar 1220 graden en kost het ook weer twaalf uur om af te koelen. Dan kunnen de schaaltjes uit de oven worden gehaald en worden ze nog geschuurd, zodat de onderkant ook mooi glad is.’’ 

Hopelijk vond je het leuk om te lezen over de vervaardiging van de schaaltjes! Door onze eigen werkwijze in het Zeeplokaal zijn wij zelf nog meer gaan houden van handgemaakte producten en de gepassioneerde mensen die achter het product staan. 

De zeephouders van Studio Bloei vindt je hier.

 

Foto’s door Studio Bloei

Comments (0)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*